مازالت انتهاكات موقع التواصل الاجتماعي”فيس بوك” ضد المحتوى الفلسطيني تصاعدت إبان الاعتداءات الإسرائيلية على غزة وقتل المدنيين، حيث تعرّضت حسابات نشطاء فلسطينيين وعرب للإغلاق، فيما منع آخرون من النشر لفترات مختلفة، كما تم حظر صفحات تابعة لوسائل إعلام فلسطينية، الأمر الذي تسبب في انتقاداتٍ واسعة للشركة، أقرّتها لجنة الرقابة على فيس بوك -وهي لجنة داخليّة للشركة ذاتها.

فى وقت سابق أصدرت منظمة “هيومن رايتس ووتش” الأمريكية، تقريرًا اتهمت فيه إدارة “فيسبوك” بشن حرب على المحتوى الفلسطيني عبر “إزالة وقمع محتوى تم إدراجه من قبل الفلسطينيين ومؤيديهم، حول انتهاكات حقوق الإنسان التي نُفِّذت في شهر مايو لعام 2021م خلال العدوان الإسرائيلي على كل من القدس وغزة”.

وتستمر إدارة فيسبوك فى أخفاء الحقائق وتضليل الرأى العام العالمي، والتحيز الكامل للكيان الصهيوني وقمع الحريات من خلال فرض قيود صارمة على النشر كل ما يتعلق بالقضية الفلسطينية.

من هنا قرر المبرمج المصري محمد درويش، صاحب شركة برمجيات والمهتم بالجانب التقني، مساعدة رواد موقع فيسبوك على التعبير عن آرائهم فى مساندة القضية الفلسطينية والنشر بحرية والأفلات من قيود فيسبوك الصارمة بتحويل النص من اللغة العربية إلى لغة متحولة ويستطيع القارئ العربي فهمها بسهولة ، وذلك من خلال الرابط بالأسفل

يقول المبرمج المصري درويش عبر صفحته الشخصية بموقع التواصل الاجتماعى فيسبوك:

الحمد لله ال tool جاهزة دلوقتي live علي اللينك اللي في اول تعليق, هتقدر تحط فيه اي نص انت عايز تتكلم بحرية فيه و هيغير شكل الكلمات اللي محتاجة تتغير, تقريبًا في 200 كلمة الي الان او اكتر و ده علشان ميتمسكش ان شاء الله.

  • خادت وقت علشان انا كنت كاتبه بالبايثون و حولته ل JS وانا مش بتاع JS
  • لما تيجي تدخل هيقولك الموقع غير محمي متقلقش انا لسة مشغلتش ال SSL علي ال subdomain هريح شوية و ان شاء الله هركب عليه ال certificate. [تحديث تم التركيب و الsubdomain محمي دلوقتي]
  • ال tool ده تحديدًا بتعتمد علي ال dataset اللي بغذيها كل شوية فان شاء الله تحتوي اكبر قدر من الكلمات.
  • ولو الموضوع اتقفش متقلقوش زي ما ربنا مديهم عقل مدينا عقل فوق عقلهم برضوا نقدر نفكر بيه خارج الصندوق.

*زرار ال copy هيشتغل عن الاغلبية و بعض الناس لا علشان بيحتاج permission لبعض ال browsers فلو مشتغلش copy بإيدك معلش لحد لما اكمل شغل عليها.

  • تحديث ١ : الموقع بقى RTL اتجاه العربي.
  • تحديث ٢ : تم تركيب ال SSL.
  • تحديث ٣ : دلوقتي هتكتب الكلام في ال text area هيتعدل على طول و تم حذف زرار التعديل.

الكتابة من خلال الرابط بالأسفل 👇

https://freepalestine.bydotpy.com/?fbclid=IwAR1GRGF5LcOfNf54gpwpj-ps-hUNCoVLsx-JzzA7UmP4URMegPG5IPMR44Y

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *